Rowerowe podsumowanie 2016 roku.

Share Button
To był rok wielu wyzwań oraz rozwoju dla naszego stowarzyszenia, w poniższym zestawieniu chcemy się z Wami podzielić co się udało, co nie oraz jakie mamy plany na przyszły rok.

 

I) Plusy

  1. System Lubelskiego Roweru Miejskiego został rozbudowany na Świdnik, powstało 5 stacji co daje 41 rowerów na nasze miasto. Inwestycja Urzędu Miasta Świdnik i Starostwo Powiatowe. Więcej. W tym roku było 11604 wypożyczeń w Świdniku. Wyniki te wskazują, że liczba stacji jest niewystarczająco optymalna. Liczba stacji na Świdnik to 12 szt. Kursów między Świdnikiem a Lublinem było 1648, wskazuje to na ogromny potencjał, pomimo braku infrastruktury, mamy nadzieję, że ul. Dworcowa zostanie jak najszybciej oddana do ruchu rowerowego.
  2. Zostało zamontowane 10 stojaków rowerowych w obrębie skrzyżowań, jest to inwestycja dotycząca poprawy bezpieczeństwa i widoczności dla kierowców, rowerzystów i pieszych. Inwestycja Urzędu Miasta Świdnik. Więcej.
  3. Świdnicki Dzień Mobilności w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Tego dnia Starostwo Powiatowe otworzyło pierwszą w Świdniku stację naprawy rowerów. Jest to inwestycja Starostwa Powiatowego w Świdniku. Więcej.
  4. Na Alei Lotników Polskich na odcinku od Ronda NSZZ Solidarność/ Jana Pawła II do wjazdu na wiadukt, powstały pasy rowerowe. Była to inwestycja Starostwa Powiatowego w Świdniku. Więcej.
  5. Odbyła się druga edycja akcji w Protezie na rowerze realizowana przez Fundację „Krok do Marzeń”, w ramach której Kamil Misztal przejechał trasę 2016 km podczas, której zebrał pieniądze na zakup protezy dla podopiecznego Fundacji. Więcej.
  6. Został wymalowany przejazd na ul. Kruczkowskiego, dzięki czemu cała Aleja Lotników Polskich jest przejezdna. Inwestycja Urzędu Miasta Świdnik. Więcej.

II) Minusy

  1. Ulica Dworcowa nadal niezrealizowana, po głośniej zapowiedzi Starostwa Powiatowego, że będzie realizowana, Urząd Wojewódzki zrobił kontrolę dokumentów, z których np dowiadujemy się, że Urząd Miasta do 2005r. miał obowiązek przejęcia jednej z kłopotliwych działek a nie zrobił tego. Od Urzędu Miasta dowiadujemy się, że działki należą do wielu właścicieli (o tym fakcie na naszej stronie informujemy od ponad 2 lat 😉 ) dlatego nie ma możliwości realizacji tej inwestycji. Niestety ta sytuacja pokazuje, że urzędy blokują bezpieczne poruszanie się między naszymi miastami.
  2. Droga rowerowa na osiedlu wschód została odrzucona. Brak inwestycji Urzędu Miasta. Więcej.
  3. Łącznik do Zespołu Szkół nr 2 (dawna sp 5) wraz z wyniesionym przejściem i przejazdem dla rowerzystów nie zostanie zrealizowany. Brak inwestycji Urzędu Miasta. Więcej.
  4. Od 4 lat próbowaliśmy wpłynąć na decyzję Urzędu Miasta, żeby ul. Kopernika była bardziej przyjazna i bezpieczna dla pieszych i rowerzystów, niestety został zrealizowany projekt antyrowerowy, w którym było 10 błędów. Po skardze na Burmistrza część z tych błędów została skorygowana.  Inwestycja Urzędu Miasta Świdnik. Więcej.
  5. Projekt chodnika i ścieżki rowerowej na osiedlu Brzeziny nie został zrealizowany w 2016 został przesunięty na 2017. Brak inwestycji Urzędu Miasta. Więcej.
  6. W planach było powstanie dróg rowerowych, które w rzeczywistości nigdy nie powinny powstać. Jako stowarzyszenie zgłosiliśmy nasze uwagi a propo bubli. Inwestycje Urzędu Miasta. Więcej.
  7. Standardy rowerowe dla Świdnika o których Burmistrz zapowiada od 2014 w dalszym ciągu nie są przyjęte. Brak Inwestycji Urząd Miasta Świdnik. Więcej.
  8. Śnieżna burza wśród samorządowców. Po sprawdzeniu okazało się, że Urząd Miasta oraz Starostwo Powiatowe nie posiadają zapisów odnośnie odśnieżania dróg rowerowych. Więcej.
  9. Wszystkie przejazdy  dla rowerów zostały przemalowane na czerwono. Niestety przejazdy stają się niebezpiecznie śliskie po opadach deszczu oraz śniegu. W zimie zaczeły dodatkowo pękać.  Inwestycja Urzędu Miasta Świdnik. Więcej.

III) Działania ŚMDR

  1. Zostały zamontowane wiaty rowerowe, które wygraliśmy w ramach pierwszej edycji Budżetu Obywatelskiego, wiaty po mimo zapowiedzi Urzędu Miasta że będą zamontowane przed rozpoczęciem roku szkolnego stanęły dopiero pod koniec listopada. Więcej.
  2. Zbieraliśmy opinie a następnie na tej podstawie złożyliśmy zwycięski projekt w ramach 2 edycji Budżetu Obywatelskiego, w ramach którego zakładamy pochylnię na osiedlu Wschód, 245 stojaków rowerowych, 7 podpórek rowerowych oraz stację naprawy rowerowych. Więcej.
  3. Świdnicki Dzień Mobilności w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Tego dnia rozdaliśmy 240 pakietów śniadaniowych oraz odbyły się zajęcia w trolejbusie, w których uczestniczyło 85 dzieci. Więcej.
  4. Wraz z Kolegami z Lublina uruchomiliśmy akcję Rowerem na zakupy, której celem jest zachęcenie właścicieli obiektów usługowych do stosowania wygodnych i bezpiecznych stojaków rowerowych. Więcej.
  5. Po raz czwarty przeprowadziliśmy badania natężenia ruchu rowerowego, w których pomagali nam Radni z Młodzieżowej Rady Miasta oraz Studenckie Koło Naukowego Planistów z UMCS. W godzinach szczytu rannego 6:30-8:30 oraz szczytu popołudniowego 15:00-17:00 w 17 punktach pomiarowych przejechało 5792 rowerzystów i rowerzystek. Więcej.
  6. Czwarte Urodziny Świdnickiej Masy Krytycznej. Więcej.
  7. Dostaliśmy nagrodę na Kongresie Obywatelskim. Nagroda imienia Jerzego Regulskiego – nominacja do nagrody za wybitne osiągnięcia w kreowaniu ładu przestrzennego w kategorii AKTYWNOŚĆ OBYWATELSKA dla naszego stowarzyszenia za ROWEROWY KATALIZATOR SPOŁECZNYCH ZMIAN W 40-TYSIĘCZNYM MIEŚCIE ŚWIDNIK. Więcej.
  8. Został przeprowadzony drugi audyt infrastruktury rowerowej z Radnymi Miejskimi i Powiatowymi. Na 40 zaproszonych, niestety przybyło 5 Radnych, w ubiegłym roku było ich 8. Więcej.
  9. Braliśmy udział w konkursie Banku PBH make life fair zmieniaj świat wokół siebie, w ramach którego chcieliśmy wyposażyć Świdnik w, 99 stojaków rowerowych, 7 podpórek i stacja napraw rowerów. Niestety nie udało się wygrać tego konkursu. Więcej.
  10. Braliśmy udział w konkursie „Mieszkam Tu – Mądre Pomysły na mądre miasto” przeszliśmy do drugiego etapu w ramach, którego mieszkańcy głosowali za najlepszą inwestycję w ramach budżetów obywatelskich w całej Polsce. Nasz projekt wiaty rowerowe pod wszystkimi szkołami uzyskał 1221 głosów i zajął 6 miejsce w Polsce. Więcej.
  11. Wspólna Masa Krytyczna Świdnik – Lublin przypominająca o konieczności połączenia naszych miast bezpieczną drogą dla rowerów. Więcej.
  12. Odbyła się międzynarodowa debata poświęcona profesjonalnej edukacji rowerowej. W ramach, której pojawiła się reprezentantka Francji, Pani  Bernadette Caillard-Humeau – była wice-prezydentka miasta Angers, odpowiedzialna za rozwój sieci tramwajowej i infrastrukturę rowerową, aktualna wiceprezydentka Francuskiej Federacji Użytkowników Rowerów oraz Olivier Schneider – prezydent Francuskiej Federacji Użytkowników Rowerów. Więcej.
  13. W Łodzi podczas konferencji na temat sieci miast cittaslow, mieliśmy okazję podzielić się doświadczeniami jak rozwijać infrastrukturę rowerową w małym mieście. Więcej.

IV) Plany:

  1. Remont Racławickiej wraz stworzeniem infrastruktury rowerowej, pasy rowerowe na ul. Kosynierów, stacja rowerów. I LO. Inwestycje Powiatu. Więcej.
  2. Dworzec multimodalny w ramach, inwestycji powstanie droga dla rowerów łącząca ul. Targową z Dworcem PKP Miasto, dodatkowo mają być zakupione dwie stacje roweru miejskiego, w lokalizacjach Stacji PKP Miasto oraz Wschód. Inwestycje Urzędu Miasta  Więcej.
  3. Droga dla rowerów wygrana w ramach drugiej edycji Budżetu Obywatelskiego łączącego skrzyżowanie ul. Wyszyńskiego – Spółdzielcza z ul. 3 Maja.
  4. Targ – Targ to ważne miejsce w Świdniku przez, które codziennie ponad pół tysiąca rowerzystów podąża w stronę WSK Świdnik. Targ to też ważne społecznie miejsce w Świdniku, niestety brakuje nadal stojaków oraz wiat rowerowych. Po mimo zgłaszania przez nas uwag w postaci brak rozwiązań rowerowych. Brak Inwestycji Urzędu Miasta. Więcej.
  5. Ulica Targowa – w miejskich planach jest również wykonanie ścieżki dla rowerów i pieszych wzdłuż ulicy. Więcej.
  6. Budowa NSZZ Solidarność „będzie miała ok. 1,8 km długości. Będzie to droga z jednym pasem ruchu w każdym kierunku, o łącznej szerokości 7 metrów. Jezdnia będzie wykonana z asfaltu. Po północnej stronie ulicy został zaplanowany 2-metrowy chodnik z kostki brukowej. Przy al. NSZZ „Solidarność” ma biec również 2-metrowa droga dla rowerów. Całość będzie oświetlona. Droga będzie się krzyżować również z ul. Wyszyńskiego.” Więcej.