Będzie remont ulicy Dworcowej.

Share Button
Jak dojechać bezpiecznie do Lublina?
Po co aglomeracyjny system roweru miejskiego, skoro nie ma połączenia rowerowego pomiędzy Świdnikiem a Lublinem?

Te pytania zadaje sobie niejeden mieszkaniec i mieszkanka Świdnika.
Od kilku lat zabiegamy, żeby ulica Dworcowa była wyremontowana i bezpieczna. Podczas badań natężenia ruchu rowerowego na ulicy brzegowej pomiędzy Świdnikiem a Lublinem w godz. 6:30-8:30 oraz 15:00-17:00 poruszało się 154 rowerzystów (w tym 3 osoby na rowerach miejskich).
Statystyki Lubelskiego Roweru Miejskiego pokazują że od 21.03.2015 do 31.05.2016 rowerem miejskim przejechało ponad 500 osób.

Zainteresowanie jak same liczby wskazują jest, dlatego 24.06.2016 odbywała się Lubelsko-Świdnicka Masa Krytyczna przypominająca o budowie łącznika rowerowego przez ulicę Dworcową.

Masy wyjechały o godz. 18:15 z Lublin (Plac pod Centrum Spotkania Kultur) i Świdnika (Plac Konstytucji 3 Maja). W przejeździe uczestniczyło około 100 osób. Dwie grupy spotkały się na skraju ul. Brzegowej.
Zdjęcia z Świdnickiej Masy Krytycznej 
Zdjęcia z Lubelskiej Masy Krytycznej

W tym miejscu Pan Jakub Osina – Członek Starostwa Powiatowego powiedział o remoncie u. Brzegowej.

osina
Jakub_Osina.mp3
„Dworcowa jest drogą publiczną do granicy lasu Rejkowizna (od strony Adampola), dalej w jej przebiegu są trzy działki, które jeszcze do niedawna były terenami kolejowymi i drogą wewnętrzną PKP (de facto traktowaną przez mieszkańców Świdnika i Lublina jako jedna z dróg publicznych).
W roku bieżącym będziemy chcieli odtworzyć nawierzchnię ulicy Dworcowej na działkach numer 73 i 72/2 – mniej więcej od ul. Brzegowej do początku lasu. Będzie to możliwe po wyrażeniu zgody przez Wojewodę Lubelskiego na przejęcie tych działek od Skarbu Państwa na rzecz powiatu (w drodze darowizny). Stosowny wniosek został już przesłany do Pana Wojewody. Czekamy na pozytywną odpowiedź i natychmiast po jej uzyskaniu (oraz dokonaniu wpisów w księgach wieczystych) ruszamy do pracy. Przygotowujemy się do tego już w tym momencie od strony planowania inwestycji, tak żeby po przejęciu działek ruszyć od razu z pracami. Co najważniejsze, znajdą się na to środki. Mam nadzieję, że nic nie stanie nam na przeszkodzie i uda nam się uruchomić inwestycję na zakończenie wakacji lub we wrześniu – tak aby jeszcze w roku bieżącym przejazd przez najbardziej zdegradowaną część ulicy był wygodny i bezpieczny.
Obecnie w zarządzie PKP jest tylko jedna działka, biegnąca wzdłuż lasu Rejkowizna (nr 44/6 – kolor czerwony na mapie) i wg deklaracji spółki prace, które doprowadzą do wniosku o zniesienie tego zarządu, mają zakończyć się w sierpniu lub wrześniu. Natychmiast po wykreśleniu zarządu PKP nieruchomości powtórzymy opisaną powyżej procedurę w odniesieniu również do tej działki i będziemy chcieli zrealizować 2 etap odtworzenia nawierzchni ulicy (wzdłuż lasu). Przy bardzo dużej dozie szczęścia być może uda się to późną jesienią roku bieżącego – chociaż wg mnie realnym terminem jest wczesna wiosna 2017 roku”
Więcej na temat ul. Dworcowej

Ulica Dworcowa jest bardzo ważna dla:

  1. osób mieszkających na tej ulicy, które z powodu złej nawierzchni, chcąc jechać do Świdnika muszą pokonywać trasę przez Felin
  2. rowerzystów – jest to naturalny łącznik między naszymi miastami
  3. pieszych chcących wybierać się do lasu
  4. zwierzyny leśnej

Biorąc pod uwagę wszystkie grupy społeczne zaproponowaliśmy rozwiązanie w postaci ulicy typu Holenderskiego (2-1). Wizualizacja naszej propozycji:

dworcowa

Opracowanie: Paweł Cal http://mirl.info.pl/

    Opracowanie: Paweł Cal http://mirl.info.pl/

Opracowanie: Paweł Cal http://mirl.info.pl/

Jak to robią inni:

Rozwiązanie, które proponujemy daje:

  1. możliwość mieszkańcom dojazdu do domów
  2. rowerzystom i pieszym bezpiecznego poruszania się po ulicy
  3. zmniejszenie ryzyka potrącenia zwierzyny leśnej

 

Maciej Lubaś
Świdnik Miasto Dla Rowerów

  • 3man

    Uważam, że proponowanie tego typu rozwiązania jest nie na miejscu. Wymyślanie rozwiązania typu holenderskiego jest rozwiązaniem wdrażanym „na siłę”, chyba tylko po to by pochwalić się że Świdnik też może coś takiego zastosować. Uważam, ze znacznie prostszym, lepszym i bardziej bezpiecznym rozwiązaniem w tym przypadku jest zastosowanie następującego przekroju:
    – jednia – min. 4,5m
    – ciąg pieszo-rowerowy – min. 2,5m
    Co ważne proponuję ciąg oddzielony od jezdni krawężnikiem ułożonym „na płasko”. Takie rozwiązanie zapewnia separację ruchu, różnicuje wysokościowo ruch samochodowy od pieszego i rowerowego oraz zapewnia większe bezpieczeństwo dla użytkowników drogi. Ze względu na znikomy ruch pieszych nie występuje tu konieczność budowy oddzielnych chodników dla pieszych.

    Mam też pytania:
    – dlaczego autorzy tekstu na przemian używają nazwy ul. Dworcowej i Brzegowej (sąsiadujących ze sobą ulic), kiedy sprawa odnosi się do jednej niewybudowanej drogi – ul. Dworcowej w Świdniku ?
    – jaka jest szerokość proponowanego przez Stowarzyszenie przekroju drogi typu holenderskiego ?

    • Witam

      Tak rzeczywiście wkradł się błąd odnośnie nazewnictwa. Już poprawiona. Dziękuje za uwagę.

      W kwestii koncepcji:
      Od ponad 2 lat zaproponowano 3 – 4 propozycji do zrealizowania. Dajemy możliwość wyboru ale po konsultacjach doszliśmy do wniosku że to będzie najlepsze przy obecnym ruchu niezależnie od środka transportu oraz będzie lokować na przyszłość.

      Proponowana Przez pana szerokość jest nie do przyjęcia z racji braków terenowych (przekrój drogi w najszerszym punkcie 5,5m, propozycja Pana 7m). Plus mija się z celem w stosunku do okolicznych ulic. Obecnie ulica Dworcowa ma chodnik, który kończy się przed ul. Partyzantów. Ulica Brzegowa nie posiada żadnego chodnika. Dopiero takowy jest na ul. Rataja. Niezależnie z której strony patrzymy ( str. Świdnika lub Lublina), na ulicy brakuje wydzielonej infrastruktury pieszo-rowerowej w odległości co najmniej 1,5 km od najbardziej zniszczonego odcinka. Ruch na tym odcinku (samochodowy) jest znikomy i ma służyć okolicznym mieszkańcom a nie być przelotowy czy też wylotowy na Lublin.

      Proponujemy na odcinku (od początku lasu do ul Brzegowej) wprowadzić strefę zamieszkania aby piesi mogli korzystać z całej szerokości a kierowcy i rowerzyści musieli na nich uważać plus, aby przekrój nie zachęcał do szybkiej jazdy.

      Proponowany przekrój to od 1,25m * 2 + 2,5m (5 m) do 1,5m * 2 + 3m (6 m) zależnie od przekroju. Droga Dworcowa w większości odcinka przy lesie do Brzegowej ma 4,5m do 5m szerokości.

      Proponowany przez Pana przekrój 4,5m + 2,5m (7m) + skrajnia między CPR a jezdnią min 0,3 cm powiększa znacznie przekrój drogi co może znacznie zmienić jej charakter z lokalnej na przelotową. A tego nie chcemy z racji tego że jest to jeden z głównych punktów rekreacyjnych Świdnika i okolic.

      Pozdrawiam

      • 3man

        Witam,
        Proszę dobrze sprawdzić mapy ewidencyjne. Nie jest prawdą, że droga ta ma w najszerszym punkcie 5,5m jak wynika z Państwa komentarza. W rzeczywistości obecnie w NAJWĘŻSZYM punkcie (wg. granic działek) ta droga ma właśnie 7m szerokości. Przypominam, że stan istniejący wcale nie musi być identyczny ze stanem projektowanym czyli do realizacji. Nie wspomnę, że wypadałoby sprawdzić jaką szerokość Pasa drogowego przewiduje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, a ten zakłada pewnie minimum 10m szerokości pasa drogowego (nie mylić z proponowanym przekrojem drogi). Poza tym Wymiary przekrojów pasów drogowych regulują odpowiednie przepisy.
        Moim zdaniem droga ta jest najistotniejsza właśnie dla ruchu rowerowego (jako główne połączenie rowerowe Świdnika i Lublina) jak i dla mieszkańców sąsiedniej ul. Brzegowej. Interes jednej z tych grup nie powinien być realizowany kosztem interesu grupy drugiej. Wypadałoby więc zapytać chociażby mieszkańców ul. Brzegowej jaki jest ich stosunek do idei utrudniania ruchu samochodowego w celu sztucznego zniechęcania kierowców aut do poruszania się ta drogą.
        Uważam, że zdrowsza dla wszystkich użytkowników dróg (pieszych, rowerzystów i kierowców samochodów) jest zawsze SEPARACJA ruchu, a nie sztuczne ZWALNIANIE ruchu. Omawiana droga stanowi o tyle wyjątek, że ruch pieszy tą drogą praktycznie nie występuje, natomiast ruch samochodowy i rowerowy owszem (nawet pomimo fatalnego stanu tej drogi).
        Gratuluje natomiast pomysłowości jeśli chodzi o proponowane oznakowanie ul. Dworcowej. Strefa zamieszkania na drodze, którą zamieszkują tylko zwierzęta leśne jest ewenementem i kuriozum w skali kraju !:)
        Po pierwsze – Wątpię aby jakikolwiek rozsądny organ zarządzający ruchem to zatwierdził, ale życzę powodzenia.
        Po drugie – jakoś oczami wyobraźni nie widzę mieszkańców dojeżdżających z sąsiedniej ulicy Brzegowej nie przekraczających dozwolonej tym znakiem prędkości 20km/h.

    • przykład działania w praktyce:
      https://youtu.be/YkW7EvW_e2c?t=2m5s