Jakiś czas temu zwróciliśmy się do Urzędu Miasta o wysłanie koncepcji terenów zielonych Brzeziny I i II. Burmistrz prezentował materiały na Facebooku, media także dostały materiały, niestety ale nam komplet wysłano 13.03.2017r. Jednak ta data nie jest przypadkowa. Czyżby kolejne pieniądze w błoto?
Chodzi o połączenie drogami rowerowymi Zespołu Szkół nr 2. Do ZS nr 2 codziennie dociera do 200 rowerzystów. Niestety ale wytyczne do projektu na trwałe utrudnią dojeżdżanie dzieci do szkoły od strony wschodniej (osiedla Brzeziny) a także od strony zachodniej („Rotacyjny”).
Dzieci zamiast pokonywać drogę do szkoły krótko i bezpiecznie, będą zmuszone wykonywać drogę dłuższą i bardziej niebezpieczną.
Oto w jaki sposób Burmistrz blokuje bezpieczne rozwiązanie:
Od 2015r. „wymieniamy” się korespondencją z Urzędem Miasta Świdnik w sprawie wykonania wyniesionego przejścia z przejazdem rowerowym na wysokości wieżowca „Rotacyjnego” a następnie podłączenie Zespołu Szkół nr 2 drogą dla rowerów.
Zbywano nas argumentami:
1) w 2015r. Burmistrz pisał, że gdy Policja wyda opinię, Urząd przygotuje wycenę oraz doda tę propozycję do listy budżetu miasta na rok 2016r.
Gdy uzyskaliśmy pozytywną opinię Policji, okazało się, że Urząd nie przygotował wyceny a także ta inwestycja nie znalazła się w budżecie;
2) w 2016r. złożyliśmy pismo, żeby inwestycja znalazła się w budżecie miasta na 2017r., Burmistrz odrzucił nasz wniosek i UWAGA zaproponował nam żebyśmy złożyli w ramach III edycji budżetu obywatelskiego…
3) 26.02.2017r. przygotowaliśmy rekomendacje do dwóch wizualizacji teren koło Orlenu, a także terenu pomiędzy ulicami Kusocińskiego a Wyszyńskiego. Rekomendowaliśmy tam m. in. w pkt 5) Dociągnięcie drogi dla rowerów do bramy ZS nr 2;
4) po długich staraniach 13.03.2017 dostaliśmy brakującą wizualizację drogi pomiędzy Zespołem Szkół nr 2 a ul. Wyszyńskiego. Wizualizacja ta nie zakłada połączenia szkoły drogą rowerową od „Rotacyjnego”, jedyny przejazd dzieci będą miały obok kościoła. Przez te rozwiązanie dzieci będą zmuszone do pokonania 3 zamiast 1 przejazdu, oraz ich droga do szkoły wydłuży się z 90m do ponad pół kilometra;
5) 13.03.2017 dostaliśmy ostatnie materiały, a 9.03.2017r. Burmistrz ogłosił przetarg na projekt terenów zielonych. Jak mogliśmy odnieść się, żeby wprowadzić jakiekolwiek zmiany?
Niestety wytyczne do projektu zakładają dwa przejazdy rowerowe jeden przy Parafii rzymskokatolickiej NMP Matki Kościoła tzw „Okrąglak” i drugi na ul. Hryniewicza .
Tymczasem to co jest najpotrzebniejsze nie odnajduje się w projekcie czyli wyniesione przejście wraz z przejazdem od strony wieżowców oraz podłączenie drogi rowerowej od osiedla wschód do bramy wjazdowej do Zespołu Szkół nr 2.
Dodamy, że o tej potrzebie mówimy Burmistrzowi od 2015r.
Pieniądze są, możliwości są, jednak brak współpracy i zrozumienia potrzeb rowerzystów wpłynie na to, że dobra koncepcja wpływać będzie na niebezpieczne i nieefektywne docieraniu dzieci do szkoły.
Klaudia Waryszak-Lubaś
Świdnik Miasto Dla Rowerów