Szkoły dla Rowerów

Share Button

Zadaj sobie pytanie:

 

  1. Czy szkoła dysponuje parkingiem rowerowym?
    Parking rowerowy to podstawowa infrastruktura potrzebna rowerzystom dojeżdżającym do szkoły. Stworzenie w szkole odpowiedniej liczby miejsc parkingowych jest pierwszym i najważniejszym z posunięć niezbędnych do tego, aby placówka stała się przyjazna ruchowi rowerowemu.
  2. Jaka liczba rowerów stoi zaparkowana codziennie przy szkole?
    Określenie liczby osób korzystających z roweru jest bardzo ważne dla oceny skuteczności prowadzonych działań. Liczenie najlepiej przeprowadzić w środę (ewentualnie wtorek lub czwartek) przy bezdeszczowej pogodzie w okresie od wiosny do jesieni.
  3. Jaki procent pracowników szkoły dojeżdża do pracy rowerami?
    Pracownicy szkoły mogą dać dobry przykład uczniom, jeśli sami dojeżdżają do szkoły rowerami. Określenie liczby takich pracowników powinno się odbyć poprzez deklarację o częstym dojeżdżaniu do pracy rowerem, to jest przynajmniej 2 razy w tygodniu.
  4. Czy w szkole są bezproblemowo dostępne podstawowe narzędzia do naprawy rowerów?
    Wyposażenie szkoły w podstawowe narzędzia naprawcze to tani sposób na zwiększenie niezależności komunikacyjnej. Dodatkowym atutem może być zapewnienie osoby, która będzie w stanie doradzić/nauczyć, jak wykonać drobne naprawy. Minimalny zestaw narzędzi dostępny dla uczniów: zestaw do klejenia dętek wraz z niezbędnymi narzędziami, pompka rowerowa, zestaw kluczy imbusowych i oczkowych, śrubokręt płaski i krzyżakowy. Informacja o dostępnych narzędziach powinna być umieszczona na stronie internetowej szkoły oraz w gablocie.
  5. Czy w szkole funkcjonuje aktywne kółko rowerowe (organizujące wspólne wyjazdy, wycieczki itd.)? Czy istnieje inna forma praktycznych zajęć rowerowych?
    Dodatkowa działalność prorowerowa to dobry sposób na zainteresowanie rowerem uczniów. Jest to wyraźny sygnał dla nich, że ich szkoła jest przyjazna rowerzyście. Ponadto osoby, które poruszają się rowerem rekreacyjnie, łatwiej sięgają po niego jako środek codziennej lokomocji. Z kolei osoby jeżdżące na co dzień czerpią większą radość z jazdy rekreacyjnej.
  6. Czy w szkole istnieje możliwość zdania egzaminu na kartę rowerową?
    Formuła prowadzenia zajęć związanych z kartą rowerową pokazuje uczniom stosunek szkoły do tematu ruchu rowerowego. Jeżeli egzamin na kartę rowerową w szkole odbywa się w dobrych warunkach (nie na korytarzu), stanowi to okazję do zachęcenia do dojazdu rowerem do szkoły. Nawet jednorazowy przyjazd do szkoły może uzmysłowić uczniowi, że jazda rowerem jest atrakcyjna.
  7. Czy w szkole prowadzone są zajęcia z edukacji rowerowej?
    Edukacja prorowerowa jest ważnym elementem działań wspierających wybór tego środka transportu.

Na ile pytań odpowiedziałeś twierdząco? Chcesz aby twoja szkoła stała się przyjazna dla rowerzystów zarówno pracowników jak i uczniów? Pomożemy Ci w tym.

 

U nas możesz dostać certyfikat przyjazności szkoły dla rowerzystów (SDR – Szkoła Dla Rowerów) a jeżeli nie spełniasz jakiś kryteriów powiemy ci co należy zrobić aby twoja szkoła była w minimalnym stopniu przyjazna rowerzystom lub stała się jeszcze bardziej przyjazna.

Co daje SDR?

Szkoła przyjazna dla rowerów niesie ważne przesłanie dla rodziców i uczniów zarówno uczęszczających jak i przyszłych.

Większość uczniów mieszka w okolicy szkoły i są codziennie dowożone autem, dojeżdżają autobusem, docierają pieszo. Codziennie w godzinach porannych (oraz popołudniowych po zakończeniu zajęć) przed szkołą dzieje się armagedon z parkowaniem aut co źle wpływa na wszystkich zarówno uczniów oraz rodziców jak i okolicznych mieszkańców. Rodzice bojąc się puszczać pociechy same, zaczynają dowozić kolejnych uczniów autem co wzmaga ten proceder.

Jeżeli sprawicie że Wasza szkoła stanie się przyjazna dla rowerzystów rodzice stopniowo przestaną dowozić uczniów autem a zaczną ich puszczać czy to rowerem czy piechotą (rowerem zawsze szybciej 🙂 ). Zyskają na tym wszyscy zarówno uczniowie oraz rodzice jak i sama placówka stanie się bezpieczniejsza pod względem komunikacyjnym oraz nadmiar terenu (po miejscach parkingowych) można będzie przeznaczyć na coś potrzebnego szkole.

A teraz coś dla zachęty. Unia Europejska w nowej perspektywie (2015 – 2020) stawia na rozwój transportu zrównoważonego pod względem komunikacyjnym jak i edukacyjnym. Będzie można starać się o dofinansowanie.

Dodatkowo obecnie jest promowany przez rożne podmioty jak i ministerstwo zdrowy tryb życia wśród uczniów. Jest to spowodowane rosnącą liczbą dzieci z nadwagą. Codzienne dojeżdżanie (i wracanie) rowerem do szkoły może zmniejszyć ten problem w Waszej placówce bo dowożenie autem niestety go nasila.

Co należy spełnić aby otrzymać certyfikat?

Są trzy stopnie certyfikatu (brąz, srebro, złoto). Podstawowy to brąz, aby go otrzymać należy spełnić:

Brąz:

  • parking rowerowy (jakikolwiek, najlepiej blisko wejścia do budynku, z miejscami postojowymi dla min. 10% uczniów)
  • podstawy zestaw narzędzi do naprawy roweru (zestaw do klejenia dętek wraz z niezbędnymi narzędziami, pompka rowerowa, zestaw kluczy imbusowych i oczkowych, śrubokręt płaski i krzyżakowy)
  • możliwość zdania na kartę rowerową

Srebro:

  • parking rowerowy (stojaki typu u-kształt, blisko wejścia do budynku, z miejscami postojowymi dla min. 10% uczniów)
  • osoba pomagająca w naprawie roweru oraz mogąca wytłumaczyć „co, gdzie, jak”.
  • zajęcia z edukacji rowerowej (min. teoria)

Złoto:

  • parking rowerowy (stojaki typu u-kształt pod wiatą lub innym zadaszeniem z miejscami postojowymi dla min. 10% uczniów) lub zamykane pomieszczenie na rowery
  • kółko lub klub rowerowy w którym rozwijane są pasje związane z rowerami zarówno sportowe, edukacyjne jak i turystyczno – rekreacyjne
  • zajęcia z edukacji rowerowej (teoria i praktyka)

Legenda:

Stojak typu u-kształt (to min. 2 miejsca postojowe):

Co jeszcze?

Pomagamy wyznaczyć szkole bezpieczne trasy przemieszania się rowerem do szkoły z zaznaczeniem niebezpiecznych miejsc.

Odbywa się to na podstawie mapy zamieszkania uczniów

 

Audyty z „Rowerowej Szkoły”

http://rowerowaszkola.pl/ – AUDYT