Jak dojechać bezpiecznie do Lublina?
Po co aglomeracyjny system roweru miejskiego, skoro nie ma połączenia rowerowego pomiędzy Świdnikiem a Lublinem?
Te pytania zadaje sobie niejeden mieszkaniec i mieszkanka Świdnika.
Od kilku lat zabiegamy, żeby ulica Dworcowa była wyremontowana i bezpieczna. Podczas badań natężenia ruchu rowerowego na ulicy brzegowej pomiędzy Świdnikiem a Lublinem w godz. 6:30-8:30 oraz 15:00-17:00 poruszało się 154 rowerzystów (w tym 3 osoby na rowerach miejskich).
Statystyki Lubelskiego Roweru Miejskiego pokazują że od 21.03.2015 do 31.05.2016 rowerem miejskim przejechało ponad 500 osób.
Zainteresowanie jak same liczby wskazują jest, dlatego 24.06.2016 odbywała się Lubelsko-Świdnicka Masa Krytyczna przypominająca o budowie łącznika rowerowego przez ulicę Dworcową.
Masy wyjechały o godz. 18:15 z Lublin (Plac pod Centrum Spotkania Kultur) i Świdnika (Plac Konstytucji 3 Maja). W przejeździe uczestniczyło około 100 osób. Dwie grupy spotkały się na skraju ul. Brzegowej.
Zdjęcia z Świdnickiej Masy Krytycznej
Zdjęcia z Lubelskiej Masy Krytycznej
W tym miejscu Pan Jakub Osina – Członek Starostwa Powiatowego powiedział o remoncie u. Brzegowej.
Jakub_Osina.mp3
„Dworcowa jest drogą publiczną do granicy lasu Rejkowizna (od strony Adampola), dalej w jej przebiegu są trzy działki, które jeszcze do niedawna były terenami kolejowymi i drogą wewnętrzną PKP (de facto traktowaną przez mieszkańców Świdnika i Lublina jako jedna z dróg publicznych).
W roku bieżącym będziemy chcieli odtworzyć nawierzchnię ulicy Dworcowej na działkach numer 73 i 72/2 – mniej więcej od ul. Brzegowej do początku lasu. Będzie to możliwe po wyrażeniu zgody przez Wojewodę Lubelskiego na przejęcie tych działek od Skarbu Państwa na rzecz powiatu (w drodze darowizny). Stosowny wniosek został już przesłany do Pana Wojewody. Czekamy na pozytywną odpowiedź i natychmiast po jej uzyskaniu (oraz dokonaniu wpisów w księgach wieczystych) ruszamy do pracy. Przygotowujemy się do tego już w tym momencie od strony planowania inwestycji, tak żeby po przejęciu działek ruszyć od razu z pracami. Co najważniejsze, znajdą się na to środki. Mam nadzieję, że nic nie stanie nam na przeszkodzie i uda nam się uruchomić inwestycję na zakończenie wakacji lub we wrześniu – tak aby jeszcze w roku bieżącym przejazd przez najbardziej zdegradowaną część ulicy był wygodny i bezpieczny.
Obecnie w zarządzie PKP jest tylko jedna działka, biegnąca wzdłuż lasu Rejkowizna (nr 44/6 – kolor czerwony na mapie) i wg deklaracji spółki prace, które doprowadzą do wniosku o zniesienie tego zarządu, mają zakończyć się w sierpniu lub wrześniu. Natychmiast po wykreśleniu zarządu PKP nieruchomości powtórzymy opisaną powyżej procedurę w odniesieniu również do tej działki i będziemy chcieli zrealizować 2 etap odtworzenia nawierzchni ulicy (wzdłuż lasu). Przy bardzo dużej dozie szczęścia być może uda się to późną jesienią roku bieżącego – chociaż wg mnie realnym terminem jest wczesna wiosna 2017 roku”
Więcej na temat ul. Dworcowej
Ulica Dworcowa jest bardzo ważna dla:
- osób mieszkających na tej ulicy, które z powodu złej nawierzchni, chcąc jechać do Świdnika muszą pokonywać trasę przez Felin
- rowerzystów – jest to naturalny łącznik między naszymi miastami
- pieszych chcących wybierać się do lasu
- zwierzyny leśnej
Biorąc pod uwagę wszystkie grupy społeczne zaproponowaliśmy rozwiązanie w postaci ulicy typu Holenderskiego (2-1). Wizualizacja naszej propozycji:
Jak to robią inni:
- http://www.zm.org.pl/?a=obroncow_tobruku-109&img=7
- http://www.zm.org.pl/img/img.02/mm1110.jpg
- http://rowerowytorun.com.pl/upload/Image/holandia_relacje/almelo_denekamp_oldenzaal/m/09.JPG
- http://rowerowytorun.com.pl/upload/Image/foto_amsterdam_21_5_2010/1.jpg
Rozwiązanie, które proponujemy daje:
- możliwość mieszkańcom dojazdu do domów
- rowerzystom i pieszym bezpiecznego poruszania się po ulicy
- zmniejszenie ryzyka potrącenia zwierzyny leśnej
Maciej Lubaś
Świdnik Miasto Dla Rowerów