Przedmiotem niniejszego opracowania jest Pomiar Ruchu Rowerowego 2016 w Świdniku. Pomiar został wykonany na przełomie maja i czerwca w dniach wtorek-czwartek w godzinach szczytu rannego 6:30-8:30 oraz szczytu popołudniowego 15:00-17:00 w 17 punktach pomiarowych. Pomiar został wykonany przez Stowarzyszenie Świdnik Miasto Dla Rowerów we współpracy ze studentami ze Studenckiego Koła Naukowego Planistów UMCS oraz Młodzieżowej Rady Miasta w Świdniku.
MAPA WRAZ Z NANIESIONYMI WYNIKAMI
OBSERWACJE:
Na 5792 rowerzystów poruszających się po mieście przypadało tylko 68 rowerów miejskich co daje udział 1,2%. Liczby te w porównaniu do Lublina 7,7% pokazują iż w Świdniku wypożyczenie jest na znacznie niższym poziomie:
Przyczyn jest kilka:
- młody system, który jest jeszcze nie znany przez mieszkańców
- brak promocji ze strony administracji (system został zakupiony i pozostawiony sam sobie)
- niewystarczająca liczba stacji, które nie dają możliwości swobodnego poruszania się po mieście.
Minimalna liczba stacji to 9 a optymalna 12. Stacje powinny dodatkowo się znaleźć przy:
- Placu Konstytucji 3 Maja
- Targu
- Cmentarzu
Badania przeprowadzone były w 2016r. w 17 pkt, przy czym 1-12 pkt zostały powtórzone i porównane z ubiegłym rokiem.
Rowerzystów w 17 pkt było 5792 w tym 68 rowerów miejskich.
Do porównania wybraliśmy 12 pkt, które realizowane były także w ubiegłym roku.
W 2015r. w 12 pkt przejechało 3619 rowerzystów.
W 2016r. w tych samych 12 pkt. 4645 rowerzystów w tym 56 rowerów miejskich.
Liczba rowerzystów wzrosła o 1026 co daje 28,35% w porównaniu do 2015r.
REKOMENDACJE OGÓLNOMIEJSKIE:
- Natężenie ruchu rowerowego na skrzyżowaniach 1), 8), 13), 9) i 10) potwierdzają konieczność budowy drogi dla rowerów wzdłuż ulicy Racławickiej.
- Natężenie ruchu rowerowego na skrzyżowaniach 9), 5) i 3) wskazują na konieczność budowy rozwiązań dla rowerzystów. Proponowane jest tutaj wymalowanie pasów rowerowych na ul. Kosynierów. Na odcinku skrzyżowania Niepodległości-Wyszyńskiego do Okulickiego – Wyszyńskiego rekomendowane jest wymalowanie sierżantów rowerowych. Rozwiązanie to da bezpieczne połączenie do szkół, targu oraz do WSK.
- Na wszystkich ulicach jednokierunkowych rekomendowane jest włączenie ich pod prąd za pomocą znaków pionowych lub poziomych (kontraruch, kontrapasy).
- Połączenie dróg rowerowych na odcinku Aleja Lotników-Niepodległości do Aleja Lotników-Sportowa wymagają doprowadzenia do skrzyżowań i utworzenie ciągłości infrastruktury.
- Ul. Armii Krajowej wymaga przebudowy i wprowadzenia rozwiązań rowerowych, droga dla rowerów/ pasy lub inne rozwiązania dałyby połączenie do szkoły, z osiedlem Wschód, z ogródkami działkowymi.
- Od Ul Racławickiej (światła) w stronę Gimnazjum nr 1 (ul. Kopernika) rekomendowane jest utworzenie kontrapasa. Rozwiązanie to połączyłoby osiedle Brzeziny z już istniejącą infrastrukturą w części centralnej miasta.
- Na ul Wyszyńskiego na wysokości (51.214728, 22.698270) Zespołu Szkół nr 2 oraz na wysokości (51.211501, 22.696256) Przedszkola Bajkowy Świat rekomendowane jest wybudowanie wyniesionych przejść z przejazdami dla rowerzystów. Rozwiązanie podnosi bezpieczeństwo oraz daje kolejne połączenie rowerowe.
- Skrzyżowanie Niepodległości-Kosynierów w stronę osiedla Wschód rekomendowane jest:
wymalowanie przejazdu rowerowego;
wybudowanie pochylni
włączenie ruchu rowerowego wzdłuż chodników od ul Niepodległości do ul. Armii Krajowej. - Na odcinku Kosynierów-Kopernika rekomendowane jest wprowadzenie kontraruchu. Rozwiązanie to skróciłoby drogę dzieciom chcących dotrzeć do szkoły i zmniejszyłoby liczbę miejsc kolizyjnych.
- Na całej długości ulicy Okulickiego (części jednokierunkowej) rekomendowane jest wprowadzenie kontraruchu/kontrapasu.
- Ul. Wyspiańskiego rekomendowane jest wprowadzenie kontrapasa.
- Na ul. Klonowej rekomendowane jest wymalowanie sierżantów rowerowych.
Paweł Cal
Maciej Lubaś
Świdnik Miasto Dla Rowerów