Audyt infrastruktury rowerowej z Radnymi

Share Button
Raport z audytu rowerowego odbywającego się w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu 19.09.2016

 

Na audyt infrastruktury rowerowej zaproszeni byli Radni Miejscy i Powiatowi czyli 40 osób, poniżej lista Radnych:

W przejeździe uczestniczyli/ły:
Elżbieta Migut – Radna Powiatowa – Platforma Obywatelska
Jakub Osina – Członek Zarządu Powiatu – Świdnik Wspólna Sprawa
Ludwik Kawalec – Radny Miejski – Rodzina i Prawo

 

Podczas otwarcia stacji naprawy rowerów oraz dyskusji na temat przyszłości ul. Racławickiej dołączyli/ły:
Edyta Lipniowiecka – Radna Miejska – Świdnik Wspólna Sprawa
Kazimierz Bachanek – Radny Miejski – Rodzina i prawo

1 – Na ulicy Słowackiego od kilku miesięcy w obrębie skrzyżowań znajduje się 10 stojaków rowerowych, które:
-poprawiają bezpieczeństwo przez zwiększenie widoczności (kierowców, rowerzystów, pieszych)
-niwelują niezgodne z prawem parkowanie,
-dają możliwość bezpiecznego zabezpieczenia roweru pod blokiem
Zgodnie z art. 49.1.2 oraz art. 49.1.1 Prawo o ruchu drogowym zatrzymanie oraz postój pojazdów na przejściu dla pieszych oraz przejazdów dla rowerzystów oraz w obrębie skrzyżowania jest zabroniony.
DSC_0180

2 – Kontraruch oraz kontrapas, to ulice jednokierunkowe włączone pod prąd dla rowerzystów. Ulice te są bezpieczne. Od ponad roku na czterech ulicach nie było żadnych wypadków ani kolizji.

Dlaczego kontraruch w mieście jest ważny:
– skraca drogę co podnosi walory szybkości dojazdu;
– dzięki ulicom z kontruchem omijamy ulice z dużym natężeniem ruchu;
– jadąc pod prąd mamy kontakt wzrokowy z kierowcą nadjeżdżającym z naprzeciwka;
– nieseparowany kontraruch może być wprowadzany tylko na ulicach z ograniczeniem prędkości do 30km/h.
– jednokierunkowość ulicy jest podyktowana jej szerokością, gdzie dwa auta mają problem z minięciem się. Ze względu na to, że rower jest węższy (i sprytniejszy 🙂 ), nie jest to problemem w przypadku kontraruchu.

11713320_1085928978102592_1544243485_o

3 – Czerwone przejazdy rowerowe
Od niedawna w Świdniku można zaobserwować czerwone przejazdy dla rowerzystów. To dobre rozwiązanie dające jasny sygnał kierowy oraz rowerzyście, że na tej przestrzeni należy się spodziewać rowerzysty.
To dobra praktyka prowadzona do naszego miasta, jednak warto popracować nad przyczepnością tych przejazdów ponieważ po opadach deszczu stają się śliskie.

DSC_0188

4 – stacja naprawy rowerów
To pierwsza stacja otwarta w Powiecie, pierwsza także sfinansowana w Województwie Lubelskim przez samorząd (2 inne znajdują się pod Decathlonem w Lublinie oraz pod Galerią Twierdzą w Zamościu).

Korzystanie ze stacji jest bezpłatne. Służyć ma nie tylko rowerzystom, ale też osobom z niepełnosprawnością poruszającym się na wózkach i rodzicom z małymi dziećmi w wózkach. Dostępny zestaw narzędzi, czy choćby pompka do kół może obsługiwać także inne urządzenia.

DSC_0184

5 – Ul. Racławicka

Podczas przeglądu rozmawialiśmy na temat jak najszybszego wprowadzenia infrastruktury rowerowej na ul. Racławickiej.

Badania natężenia ruchu rowerowego prowadzone przez nasze stowarzyszenie potwierdzają potrzebę wybudowania infrastruktury rowerowej na ul. Racławickiej.

Suma rowerzystów na przekroju dróg: Racławicka z Aleją Lotników Polskich/Wyszyńskiego/ Kościuszki-Kalinowa/Kosynierów-Głogowa/ Armii Krajowej-Kusocińskiego wynosi 1876 rowerzystów jednego dnia w godz 6:30-8:00 i 15:00-17:00
Rekomendowane rozwiązanie to utworzenie drogi dla rowerów od strony Venus, jednak przy szczególnym zachowaniu drzewostanu.

6 Wyniesione przejście z przejazdem dla rowerów na ul. Wyszyńskiego

Lubartów - wyniesione przejścia i przejazdy dla rowerzystów.

Od ponad roku rekomendujemy stworzenia wyniesionego przejścia wraz z przejazdem dla rowerzystów.

Przejście, które podnosi jezdnię do poziomu chodnika i działa jako próg zwalniający. Jeżeli jest
dobrze zaprojektowane, (tj. bez obniżeń na końcach) to poprawia także jakość infrastruktury
pieszej. Likwiduje bowiem uskoki i nierówności jakie są problemem dla osób idących z wózkiem
dla dzieci oraz osób niepełnosprawnych.
Plusy tego rozwiązania:
a) widoczne przejście oraz przejazd, kierowca doskonale widzi osobę poruszającą się
b) poprawa bezpieczeństwa, kierowca z automatu zwalnia widząc takie rozwiązanie
c) dodatkowe połączenie rowerowe ze szkołą
b) możliwość rezygnacji tzw „krasnala”

7 Pasy rowerowych na ulicy Kosynierów.

Ulica w obecnym stanie jest przeskalowana (szerokość ul wynosi 10m, droga jest dwukierunkowa) Szerokość jednego pasa ruchu wynosi 5m, a wg klasy dróg publicznych na tego typu drogach wynosi maksymalnie 3,5m.

Po mimo ograniczenia prędkości do 50 km/h, szerokość ulicy zachęca kierowców do łamania przepisów i poruszania się z większą prędkością. Rodzaj drogi Z (zbiorcza) mówi o minimalnej szerokości 2,75m oraz maksymalnej 3,5m. Obecnie szerokość ta wynosi 5m.

Na ul Kosynierów w latach 2010-2015 odbyło się 9 kolizji drogowych z udziałem kierowców, pieszych oraz rowerzystów.

Rekomendowane jest:
Wymalowanie pasów rowerowych na całej ulicy Kosynierów.
Rozwiązanie to jest bezpieczne i zachęca rowerzystów do korzystania z ulicy, dodatkowo wykorzystuje niezagospodarowaną przestrzeń pozostającą na ulicy a także jest o 7-10 razy tańsze niż w przypadku stworzenia wydzielonej drogi dla rowerów na terenach zielonych.

Pasy wg naszej koncepcji (Rys.1) łączyły by się z:
Osiedlem Brzeziny (ul. Głogowa)
Osiedlem Wschód (przedłużenie drogi dla rowerów pomiędzy Ziarenkiem a Pocztą)
Istniejącą infrastrukturą na ul. Niepodległości
z Franciszkowem (przejazd kolejowy)
W przyszłości z infrastrukturą na ul. Racławickiej

Rys. 1

Rys. 1

Obecnie wzdłuż ul. Kosynierów 14 znajduje się parking (Rys. 2). W tym miejscu, aby zachować miejsca parkingowe, rekomendujemy wykorzystanie piktogramu P-27 (sierżant rowerowy) w celu informowania o torze jazdy oraz obecności rowerzystów na jezdni.

Rys. 2

Rys. 2

Koncepcja zakłada także zapewnienie wszystkich możliwych relacji na skrzyżowaniu Ul. Niepodległości – Kosynierów – Osiedle Wschód (Rys.3):

Rys. 3

Rys. 3

Maciej Lubaś
Świdnik Miasto Dla Rowerów