Jak wiecie w ramach 3 edycji Budżetu Obywatelskiego złożony został projekt pn. „Cargo rowery transportowe w Świdniku”.
Projekt zakładał dołożenie 10 rowerów transportowych do istniejącego systemu.
Niestety projekt uzyskał negatywną ocenę merytoryczną: „brak kompatybilności z Lubelskim Rowerem Miejskim, zbyt wysokie koszty utrzymania po roku 2018 nieujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej GMŚ.” Dlaczego Urząd Miasta nie chce cargo w Świdniku?
Rowery cargo funkcjonują w wypożyczalniach w takich miastach jak Opole, Krotoszyn, Radom a od paru dniu w Łodzi i obsługuje je NextBike.
Dodatkowo w Lublinie funkcjonują rowery dziecięce oraz tandemy.
Powyższe przykłady pokazują iż pomimo różnych typów rowrów: cargo, rower dziecięcy oraz tandem, rowery są kompatybilne z systemem.
Dlatego nie rozumiemy, jak to się dzieje że w innych miastach rower jest kompatybilny a u nas miałby nie być?
Druga kwestia to wysokie koszty utrzymania – obecnie system Lubelskiego Roweru Miejskiego w ramach którego są stacje Urzędu Miasta Świdnik i Powiatu Świdnickiego dzierżawione są operatorowi NextBike i to NextBike płaci za każdą stację rocznie w kwocie 1050zł odpowiednio gminom i powiatowi.
Dodatkowo w przyszłym roku powstanie dworzec przesiadkowy w ramach Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego w ramach tej inwestycji mają powstać dwie dodatkowe stacje roweru miejskiego.
Cargo dołączyć do systemu się nie da, a dwie stacje roweru miejskiego już się da?
Ocena dla nas jest niewiarygodna, dlatego został wysłany wniosek w jaki sposób przeprowadzona została analiza projektu „Cargo rowery transportowe w Świdniku” oraz dokumenty dotyczące możliwości wprowadzenia roweru cargo do systemu jakie Urząd Miasta Świdnik wysłał do Zarządu Dróg i Mostów w Lublinie, Starostwa Powiatowego w Świdniku oraz do firmy Next Bike.
Klaudia Waryszak-Lubaś
Świdnik Miasto Dla Rowerów